Sover du godt, lever du bedre


Tekst: Betina Rondan Sollie / Kilde: Why we sleep / Estimert lesetid: 5 min

Verdens ledende søvnforskere sier alle det samme; sover du mindre enn åtte timer hver natt, raserer du immunforsvaret ditt og risikoen for å få kreft dobles. Du øker sjansene for å få Alzheimer, høyt blodtrykk, hjerte-og karsykdommer. Sover du for lite, blir du lettere sint, nedstemt og deprimert. 


Vi lever et liv i dag som tilsvarer et døgn på 27 timer. Vi stirrer inn i skjermer med blått lys til sent på kveld, til øynene våre er så tørre at vi knapt kan blunke. Skal folk ha lyst til å sove mer, må noe endres. Søvn må assosieres med noe positivt.



God seng = god søvn

Sengen er det møblet du bruker mest, men for mange er det et nedprioritert møbel. Hva om du gikk sengen din i sømmene, neste gang du investerer seng? Er sengen du sover i et bevisst valg, blir søvn assosiert med noe positivt.


Sengen skal være et sted du trives. Her skal du kunne ligge godt hele natten igjennom uten at den påfører deg plager. Ganske elementært, men mange sover ikke spesielt godt i sin seng. Sengen skal være minst like fin som sofaen din, og kvaliteten skal være så god at du har den i mange år fremover. 



Sover du nok, booster du immunforsvaret og øker dine muligheter for en god helse

Avbrutt søvn raserer ditt immunforsvar

Vi har fem søvn faser igjennom en anbefalt åtte timers lang natt.  Disse fem fasene består av kombinasjonen NREM- og REM (Rapid Eye Movement) søvn. NRM og REM søvn har ulike funksjoner. Begge fasene er viktig for at hjernen skal kunne gjøre sin helt nødvendige jobb for å opprettholde et godt immunforsvar, og et godt minne. Blir søvnen din utsatt for gjentatte avbrudd, våkner du opp uopplagt. Dette vil før eller siden gå utover din fysiske og psykiske helse. 


Deler du seng med en partner som sover urolig, er søvnen din utsatt. Det er naturlig å bevege seg om natten og noen sover mer urolig. Sover du i en seng der bevegelsene forplanter seg, vil både du og din partner forstyrres, og NREM og REM søvnen destrueres. Våkner du ofte og føler deg uopplagt, kan dette være grunnen.



"Sengen må gi deg sideveis støtte, slik at kroppen holdes i ro. 

Hvis ikke vil våre bevegelser vekke oss, og kvaliteten på søvnen naturlig nok reduseres."

 - Betina Rondan Sollie / Coco-Mat Oslo



Støtte + Elastisitet = god søvnkvalitet


Bevegelser i sengen kan forstyrre søvn fasene. Sengen skal gi deg optimal støtte, og ikke gi deg plager eller forstyrrelser som påvirker søvnkvaliteten din.


Støtte handler om sengens evne til å dempe dine egne og din partners bevegelser, slik at sengen blir isometrisk stabil (horisontal og vertikal stabiliserende). Man ønsker altså ikke en madrass som fjærer under deg, men en madrass som gir etter og demper bevegelsen.


Elastisitet handler både om sengens evne til å absorbere vekt og trykk, og hvor hurtig madrassen finner tilbake til sin opprinnelige form. Din seng må være elastisk nok til å gi etter for kroppens trykk, samtidig som at den raskt skal tilpasse seg dine bevegelser og hindre at du synker ned i madrassen gjennom natten. 


Vi bygger sengene lag for lag i sjikt med naturmaterialer. Lagene jobber sammen for å gi oss den rette kombinasjon mellom elastisitet og isometrisk støtte. Dette gjør man kan velge en mykere og mer komfortabel seng uten at den blir sideveis instabil eller føles gyngende.


SOV GODT, LEV BEDRE

Kokosnøttfiber

 Kokosnøttfibrene utgjør de viktige stabiliserende lagene i våre madrasser.

Fibrene har ullens termostatiske egenskaper, men er langt sterkere og spenstigere

Tang

Tang frigjør jod som kan bidra til å åpne luftveiene våre når vi sover. Du finner tang i noen av våre madrasser.

Ull

Det eneste naturlige materialet som holder oss varme på vinteren og avkjølte på sommeren. Våre senger er trukket med økologisk bomull, vattert med ull.